Laureamko on mukana yhdessä opiskelijakunta METKAn ja opiskelijakunta O’Diakon kanssa kannanotossa sosionomien lastentarhaopettajien kelpoisuuden säilyttämiseksi. Kyseinen kannanotto on julkaistu 7.7.2017. Kannanotto on luettavissa alla, ja sitä saa jakaa:

 

Me ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat, METKA (Metropolia Ammattikorkeakoulu), O’Diako (Diakonia-ammattikorkeakoulu) ja Laureamko (Laurea-ammattikorkeakoulu) ilmaisemme suuren huolemme opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman selvityksen Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta vuosille 2017-2030 esitykseen, joka ottaa kantaa duaalimalliin, sekä siihen, kuka saa ja kuka ei saa toimia tulevaisuudessa varhaiskasvattajana lastentarhanopettajan ammatissa. Tämä selvitys aliarvioi sosionomin (AMK) koulutusta ja pätevyyttä, ja on unohtanut lapsen edun.

 

Esitys on, että jatkossa vähintään 40 % päiväkotien henkilöstöstä olisi varhaiskasvatuksen opettajia ja 60 % joko varhaiskasvatuksen sosionomeja tai lastenhoitajia. Opiskelijakunta O’Diakon hallituksen puheenjohtaja Iiris Hynönen kommentoi: “Uudistuksessa lisättäisiin päiväkodeissa ‘kiintiöitä’ yliopistotaustaisille varhaiskasvattajille ja näin huononnettaisiin sosionomien työllistymismahdollisuuksia ja asemaa varhaiskasvatuksen ammattilaisina. Varsinkin, kun tällä hetkellä aiemmin mainituista on muutenkin pulaa, on tämä esitys varsin paradoksaalinen”.

 

Sosionomin koulutus kestää tällä hetkellä 3,5 vuotta ja käytännössä suuri osa opinnoista käsittelee varhaiskasvatusta, lapsia ja perheitä sekä varhaiskasvatuksessakin todella tärkeää palveluohjausta. Kokonaisuus sisältää vähintään 60 opintopistettä varhaiskasvatuksen opintoja, didaktiikkaa ja sosiaalipedagogiikkaa, joita opettavat korkeasti koulutetut varhaiskasvatuksen asiantuntijat. Sosionomeilla on siis osaamista lapsen ja tämän perheen kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen, sekä tavoitteelliseen ja vahvan pedagogiseen varhaiskasvatukseen. Olemme huolissamme siitä, että selvityksessä on esitetty 25 opintopisteen täydentävää kokonaisuutta vain nykyisille varhaiskasvatuksessa työskenteleville sosionomeille, mutta sosionomiopiskelijoille ei tällaista mahdollisuutta tarjota.

 

On lasten ja perheiden etu, kun varhaiskasvattajina toimii moniammatillinen ryhmä erilaisia osaajia. Tällä tavoin voimme säilyttää varhaiskasvatuksen laadun, kun erilaisista koulutustaustoista tulevat varhaiskasvattajat tekevät yhdessä työtään ja oppivat toisiltaan. Kasvatus on yhteisöllistä työtä ja tarvitsee mahdollisimman monipuolista osaamista. Tehtävänkuvien teroittaminen voidaan tehdä myös hyvin, jos kuunnellaan sekä ammattikorkeakoulujen että yliopistojen edustajia, varhaiskasvatuksen asiantuntijoita ja päiväkotien henkilökuntaa.

 

“Kaikki koulutus on arvokasta, minkä vuoksi työelämä tarvitsee erilaisia tekijöitä. Lastentarhanopettajien ei tarvitse olla kaikkien samalla tutkinnolla opiskelleita, vaan heillä saa olla erilaista osaamista, kunhan se on riittävää,” sanoo hallituksen puheenjohtaja Maria Jokinen opiskelijakunta METKAsta.

 

Maria Jokinen

Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA

 

Roope Kuivalainen

Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (Laureamko)

 

Iiris Hynönen

Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (O’Diako)

 

Lisätietoja:

Maria Jokinen 050 355 5045

[email protected]